woensdag 18 september 2013

'Succesvol talentmanagement creëert 22 procent meerwaarde'

Succesvolle organisaties zijn degene met de juiste mensen op de juiste plek. Deze bedrijven, die de concurrentie op het gebied van talentmanagement dus voorblijven, vergroten de bedrijfswaarde voor de aandeelhouders gemiddeld bovendien met 22 procent.

Ook heeft een goed aanname- en promotiebeleid een grotere impact op de marktwaarde dan bijvoorbeeld klantgericht werken. Hoe organisaties data kunnen verzamelen om intelligente keuzes te maken bij het managen van talent, is te lezen in Talent Intelligence: What you need to know to identify and measure talent van Nik Kinley, zelfstandig adviseur, en Shlomo Ben-Hur, professor aan de IMD business-school. Het verscheen eerder deze maand.



Talentmanagement
De vraag is waarom zo veel organisaties problemen hebben om hun talentmanagement goed in te steken. Het antwoord is simpel. Ze beschikken niet over de capaciteit om intelligente keuzes te maken bij het managen van talent. Deze zogenaamde talentintelligentie wordt bepaald door de kennis van de vaardigheden, de expertise en de kwaliteit van de medewerkers. Terwijl deze toch de basis vormt van elk mensgericht besluit dat bedrijven nemen. Zonder deze basis zou hun taak beperkt blijven tot het willekeurig aannemen, ontslaan en promotie laten maken van mensen.

Verzamel de juiste informatie

Bedrijven kunnen alleen goede beslissingen nemen op het gebied van talentmanagement als ze weten wat voor mensen ze nodig hebben, wat ze al in huis hebben en wat er op de markt is. Daarbij kan er met moderne talentmanagement-software worden gewerkt, maar deze is uiteraard slechts zo goed als de data die worden ingevoerd. Iets wat wordt gedaan door de bedrijven. De eerste uitdaging is dus dat bedrijven weten hoe ze die data kunnen verzamelen. In plaats van administratieve informatie als demografische gegevens, zouden ze gegevens moeten verzamelen over de vaardigheden, eigenschappen en karakteristieken van het personeelsbestand.

Weet hoe de data te gebruiken
Informatie en analyse alleen creëren echter nog geen talentintelligentie. De volgende stap, en precies datgene waarmee veel bedrijven worstelen, is weten hoe de data te gebruiken. Zo kunnen assessmentdata voor veel meer worden gebruikt dan het nemen van beslissingen over individuele werknemers. Een van de eenvoudigste manieren om hier winst te boeken is de resultaten van talentassessments gebruiken om processen van informatie te voorzien en te ondersteunen, bijvoorbeeld het proces van loopbaanbegeleiding. Slechts 19 procent van de organisaties doet dit echter. Een gemiste kans.


Gillissen, L. (2013). Succesvol talentmanagement creëert 22 procent meerwaarde. Geraadpleegd op 18 september 2013, van
http://www.hrpraktijk.nl/topics/talentmanagement/nieuws/succesvol-talentmanagement-creeert-22-procent-meerwaarde

Samenvatting:
Succesvolle organisaties zijn bedrijven die de concurrentie op gebied van talentmanagement voorblijven. Zij hebben de juiste mensen op de juiste plek. Door deze aspecten vergroten de bedrijven de bedrijfswaarde voor de aandeelhouders gemiddeld met 22 procent. Helaas hebben veel organisaties hier moeite mee. Dit komt omdat ze niet beschikken over de capaciteit om intelligente keuzes te maken bij het managen van talent. Bedrijven kunnen hier alleen goede beslissingen over nemen als ze weten wat voor mensen ze nodig hebben, wat ze al in huis hebben en wat er op de markt is. Bedrijven moeten dus weten hoe ze die data moeten verzamelen. Maar de informatie en analyse alleen creëren nog geen talentintelligentie. Ze moeten juist weten hoe ze met die data om moeten gaan.  

Mijn visie:Ze zetten het nu wel heel mooi neer dat organisaties die de juiste mensen op de juiste plek zetten een meerwaarde van 22 procent behalen, maar in het echt zijn er veel bedrijven die dit niet hebben. Ik denk ook dat het vrij moeilijk te bereiken is. Het is al zeer moeilijk om je eigen organisatie te reflecteren door te kijken over wat voor talenten je beschikt en wat je nog nodig hebt. Het is natuurlijk allemaal wel mogelijk. Bedrijven die dit goed doen, zullen zeker meerwaarde uit hun bedrijf halen. Ik vind wel dat het nodig is dat ze dit doen. Bedrijven moeten zich beter opstellen en het beste uit hun organisatie halen. Iedereen in de organisatie heeft er wat aan. De werknemers en de organisatie zelf! Het is dus een win-win situatie. Het bedrijf heeft een waardestijging en de werknemers hebben minder kans om ontslagen te worden omdat het goed gaat met het bedrijf. Alle bedrijven moeten hiermee aan de slag gaan en er hun voordeel mee doen.

Vindt u ook dat alle bedrijven moeten werken aan hun talentmanagement? Laat je mening horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten