De
berichten lijken maar niet hoopgevender te worden over het herstel van onze
economie. Ook de laatste tijd lezen we keer op keer dat het herstel
achterblijft en dat daar nog niet snel positieve beweging in zal komen.
Tegelijkertijd laten trends in de uitzendbranche zien dat enig economisch
herstel wel op korte termijn in het verschiet zal liggen.
Wie het weet mag het zeggen…
Wat we wél weten is dat als medewerkers zich actief, ontwikkelend en bewegend opstellen, zij hun kansen op het behoud van werk aanzienlijk vergroten; zo niet bij de huidige werkgever, dan wel bij een andere. Want wie makkelijk kan leren en schakelen onder veranderende omstandigheden, is een aantrekkelijker medewerker dan degene die maar vast blijft houden aan verouderde routines en blijft hangen in ‘zoals het altijd was’. ‘In beweging blijven’ blijkt dus een grote noodzaak voor mensen, om in de huidige roerige tijden bekwaam en plezierig te kunnen werken. Een goede reden om het thema ‘in beweging’ centraal te stellen in deze uitgave.
Ideals
Prof. dr. Aukje Nauta en drs. Cristel van de Ven beschrijven in hun artikel hoe i-deals (idiosyncratische deals) een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de loopbaanontwikkeling van medewerkers. In een i-deal maken medewerkers individuele afspraken over hun werk, ontwikkeling en/of arbeidsvoorwaarden, samen met hun leidinggevende. De nadruk ligt op individueel maatwerk. Het aspect ‘ontwikkeling’ neemt een belangrijke plaats in, ook wanneer het oudere medewerkers betreft.
Jong talent
Blijvende ontwikkeling en ‘beweging’ in de loopbaan heeft ook te maken met het inzetten van talenten, zo wordt duidelijk in het artikel van Prof. dr. Joseph Kessels, Frank Hulsbos MSc en Eefje Teeuwisse. In een O&O-themareeks over ‘Jong talent’ is al meerdere malen aandacht besteed aan hoe nieuwe medewerkers sneller in hun kracht kunnen komen in organisaties. Want economische crisis of niet: het binnenhalen en behouden van talentvolle medewerkers blijft een groot punt van aandacht voor elke organisatie die uit wil blinken in haar dienstverlening. Juist ook de jonge, nieuwe medewerkers beschikken over velerlei talenten, die vaak al veel sneller ingezet kunnen worden dan gedacht wordt. In de epiloog van deze themareeks worden de kernpunten nog eens helder uiteengezet.
Prof. dr. Aukje Nauta en drs. Cristel van de Ven beschrijven in hun artikel hoe i-deals (idiosyncratische deals) een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de loopbaanontwikkeling van medewerkers. In een i-deal maken medewerkers individuele afspraken over hun werk, ontwikkeling en/of arbeidsvoorwaarden, samen met hun leidinggevende. De nadruk ligt op individueel maatwerk. Het aspect ‘ontwikkeling’ neemt een belangrijke plaats in, ook wanneer het oudere medewerkers betreft.
Jong talent
Blijvende ontwikkeling en ‘beweging’ in de loopbaan heeft ook te maken met het inzetten van talenten, zo wordt duidelijk in het artikel van Prof. dr. Joseph Kessels, Frank Hulsbos MSc en Eefje Teeuwisse. In een O&O-themareeks over ‘Jong talent’ is al meerdere malen aandacht besteed aan hoe nieuwe medewerkers sneller in hun kracht kunnen komen in organisaties. Want economische crisis of niet: het binnenhalen en behouden van talentvolle medewerkers blijft een groot punt van aandacht voor elke organisatie die uit wil blinken in haar dienstverlening. Juist ook de jonge, nieuwe medewerkers beschikken over velerlei talenten, die vaak al veel sneller ingezet kunnen worden dan gedacht wordt. In de epiloog van deze themareeks worden de kernpunten nog eens helder uiteengezet.
Scherp beoordelen
Leidinggevenden spelen vaak een belangrijke rol in het bieden van mogelijkheden voor medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Interessant is daarom het artikel van Victor Feitsma, Marleen de Sterke-Koldeweid en Angela Wiggers, waarin beschreven wordt hoe managers bij Nationale-Nederlanden op een zeer kort maar krachtige wijze de vaardigheden – via de High Impact Training (HIT) ‘Scherp op beoordelen’ – hebben geleerd om hun medewerkers goed te beoordelen. Het scherp beoordelen van iemands performance geeft ook goede aanwijzingen voor de ontwikkelmogelijkheden en de inzet van talenten. De auteurs beschrijven heel praktisch hoe het opleidingstraject voor managers eruit zag en waarom het zo krachtig werkte.
Kolkhous Tanke, I. (2013). O&O Magazine 4: in beweging. Geraadpleegd op 18 september 2013, van http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2013/7/O--O-Magazine-4-in-beweging-1323654W/
Leidinggevenden spelen vaak een belangrijke rol in het bieden van mogelijkheden voor medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Interessant is daarom het artikel van Victor Feitsma, Marleen de Sterke-Koldeweid en Angela Wiggers, waarin beschreven wordt hoe managers bij Nationale-Nederlanden op een zeer kort maar krachtige wijze de vaardigheden – via de High Impact Training (HIT) ‘Scherp op beoordelen’ – hebben geleerd om hun medewerkers goed te beoordelen. Het scherp beoordelen van iemands performance geeft ook goede aanwijzingen voor de ontwikkelmogelijkheden en de inzet van talenten. De auteurs beschrijven heel praktisch hoe het opleidingstraject voor managers eruit zag en waarom het zo krachtig werkte.
Kolkhous Tanke, I. (2013). O&O Magazine 4: in beweging. Geraadpleegd op 18 september 2013, van http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2013/7/O--O-Magazine-4-in-beweging-1323654W/
Samenvatting:
In beweging blijven blijkt
een grote noodzak voor mensen om in de huidige roerige tijden bekwaam en
plezierig te kunnen werken. Medewerkers moeten zich actief, ontwikkelend en
bewegend opstellen. Zo vergroten zij de kans op behoud van werk aanzienlijk. Je
bent een aantrekkelijke medewerker als je makkelijk kunt leren en
schakelen onder veranderende omstandigheden. Hierbij kunnen i-deals een
belangrijke bijdrage leveren. Ook het inzetten van talenten en het scherp
beoordelen van medewerkers heeft te maken met blijvende ontwikkeling.
Mijn visie:
We
weten dus niet of er wel een economisch herstel in het verschiet zal liggen,
maar we weten wel wat de medewerkers moeten doen onder veranderende omstandigheden.
Ze moeten zich dus ontwikkelend, bewegend en actief opstellen. Ze moeten ook
makkelijk kunnen leren en schakelen. Ik ben het hier mee eens dat ze al deze
aspecten moeten beschikken. Het word anders heel moeilijk om onder veranderende
omstandigheden mee te gaan. Ik ben ook zeer positief over de i-deals. Hierin
zie je dat de relatie tussen de leidinggevende en de medewerkers beter word,
want ze moeten veel met elkaar afspreken. Ook word het individueel werken
beter, omdat hier de nadruk op ligt. Verder vind ik het ook een vrij goed idee
om jonge talenten in te zetten. Die beschikken vaak nog heel vers over alle
kennis. Ze moeten hier wel mee opletten, want ze zijn nog jong en misschien
komen ze wel helemaal niet meteen in hun kracht maar duurt dit veel langer dan
de organisaties denken. Ik vind ook niet zozeer dat nieuwe talenten
inzetten met de ontwikkeling van een organisatie heeft te maken. Ik
vind pas dat een bedrijf een ontwikkeling doormaakt als ze dezelfde medewerkers
weten te verbeteren. Zoals het idee met de i-deals en dat de medewerkers zich
zelf ontwikkelend moeten opstellen. En zeker ook het scherp beoordelen van de
leidinggevenden over de medewerkers telt mee bij de ontwikkeling. Want een
scherpe beoordeling geeft goede aanwijzingen voor de ontwikkelmogelijkheden en
de inzet van talenten.
Over het inzetten van jonge talenten ben ik heel positief. In deze tijd valt het voor jonge talenten niet mee om een baan te krijgen. Ze zoeken vaak iemand met ervaring, maar hoe kunnen jonge talenten ervaring opdoen als ze geen baan vinden?
BeantwoordenVerwijderenJonge talenten beschikken over de nieuwste kennis en vaardigheden, en kunnen innoverend zijn in een organisatie. Ik vind dat organisaties zich opener moeten opstellen tegenover jonge talenten!